Labels

zaterdag 25 september 2010

Besluitloosheid

Er is geen stilte in besluiteloosheid, schreef hij.

Er is altijd de nacht die nooit meer dag wordt. Nachten waarin je zoekt naar het begin van je deken, het einde van je gedachten. Je ligt verstrengeld in teveel knopen, te weinig doek en je vingers voelen koud.

Gordijnen waaien open om dicht te vallen. Lantaarnpalen vullen de duisternis met schemerig licht dat langzaam tussen de schaduwen kruipt. Vleermuizen, grijze katten en vlekken op je ramen transformeren tot stekelige monsters met geopende muil. Je hart bonkt in je keel en je weet niet langer of dit een teken van leven, dan wel van dood is. IJzingwekkend.

Is er een einde? Niet in het midden als je rond en rond en rond draait. Eindes houden een nieuw begin in, een nieuw drama waarin je ten prooi ligt aan gedachten. Twijfel is een steeds strakker trekkende knoop waarin je vingers meegetrokken worden, aangetrokken, vast gesnoerd tot je schreeuw de nacht in tweeën breekt.

Er is geen stilte in besluiteloosheid.

1 opmerking:

  1. Wauw, ik wist niet dat je dit ook kon naast gedichten schrijven. Maar dat is natuurlijk een twijfelen aan jou kunnen en daar ik nu met Emmeke te maken heb is dat natuurlijk niet bijster slim.

    Vergeef me trouwens de onbeleefdheid om mijzelf niet eens voor te stellen. Je zal me waarschijnlijk wel kennen als FIess129 op puberpoezie.nl. Al valt dat te betwijfelen daar ik al maanden geen behoorlijk gedicht meer uit mijn vingers wist te krijgen. Maar ik lees nog steeds gedichten daar en zo kwam ik hier terecht.

    'Twijfel is een steeds strakker trekkende knoop waarin waarin je vingers meegetrokken worden, aangetrokken, vast gesnoerd tot je schreeuw de nacht in tweeën breekt'. ...Amen... En een instemmend knikje. Zulke scherpe heldere voorbeelden waarbij ik dan denk, 'Ja, ja, dat klopt, waarom heb ik dat niet bedacht'.

    In mijn leven achter het beeldscherm gebruik ik dikwijls citaten of voorbeelden uit jouw gedichten die op de een of andere manier in mijn hoofd zijn blijven hangen en daar blijven spoken en opeens weer tot leven worden gewekt doordat iemand iets zegt waar ik dan op reageer.

    Favoriet: Veel weten is soep koken als je honger hebt, intelligentie is na 3 keer het recept onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen